عایق های رطوبتی نوین

عایق های رطوبتی نوین

عایق های رطوبتی نوین با پیشرفت تکنولوژی پدید آمدند. معایب و سختی استفاده از روش‌های سنتی عایق کاری، مهندسین را بر آن داشت که در جستجوی راه‌ها و مواد تازه ای برای عایق کاری باشند. حال سوال این است که چه راهکاری برای جلوگیری از نم زدگی می‌توان ارائه داد که معایب کمتری داشته باشد؟ عایق های رطوبتی نوین کدامند؟ در این مقاله از مسیر پوش، ابتدا به بررسی مزایا و معایب روش‌های سنتی عایق کاری به طور مختصر پرداخته، سپس از تعداد روش نوین نام برده شده است.

عایق های رطوبتی نوین و رایج از نظر جنس مواد تشکیل دهنده شامل عایق های پایه معدنی، عایق های پایه شیمیایی، عایق های پایه گیاهی و عایق های مرکب می‌باشند.

روش‌های سنتی عایق کاری

  • عایق رطوبتی قیرگونی

عایق رطوبتی قیرگونی یک روش کاملأ سنتی بوده و به صورت متداول هم مورد مصرف قرار می‌گیرد. دلیل کاربرد بسیار زیاد این روش وجود مواد اولیه (گونی و قیر) آن است که به صورت فراوان یافت می‌شود و به همین خاطر برای عایق کاری بیشتر از این روش استفاده می‌کنند.

  • عایق رطوبتی ایزوگام

روش دیگری که برای عایق سازی ساختمان از آن استفاده می‌شود، عایق رطوبتی ایزوگام است. در واقع ایزوگام یک پدیده صنعتی می‌باشد که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجاد شده و از آن برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده می‌کنند.

عایق های رطوبتی نوین

آب بند و ضد آب کردن سازه ها، از مشکلاتی است که بشر از قرن ها پیش با آن مواجه بوده است. دلیل اصلی این مشکل و اینکه انسان نتوانسته به طور تمام و کمال به این هدف برسد، ضعف در شناخت در مواد در مقیاس های ریز مانند مقیاس نانو است. در پنجاه سال گذشته، روش ها و رویکرد های گوناگونی با هدف ضد آب کردن مواد و ممانعت از نفوذ آب به آنها کشف و توسعه داده شده است. از موثرترین این روش ها می‌توان به روش های مبتنی بر استفاده از ساختار پلیمری اشاره کرد. در اینجا به عایق های رطوبتی نوین اشاره می‌گردد:

عایق های رطوبتی نوین، ژیکا بام

ژیکا بام، عایق رطوبتی پایه سیمانی است که به صورت پودر در رنگهای مختلف تولید شده و فقط با اضافه کردن آب قابل استفاده می‌شود. از ژیکا بام در آب بندی پشت درب حمام، آب بندی سرویس های بهداشتی، آب بندی استخر و مخازن آب، آب بندی دیوار های کناری ساختمان استفاده می‌شود.

عایق های رطوبتی نوین، ژیکا بام

عایق کاری پشت بام بدون کندن موزاییک اجرا می‌گردد. لازم به ذکر است به دلیل انبساط و انقباض بین ژیکا بام و ایزوگام و قیر و گونی اجرا مستقیم بر روی این نوع عایق ها انجام نمی‌شود، فقط در صورت نیاز به لکه گیری و آب بندی قسمتی از سطح ایزوگام یا آسفالت و یا قیر و گونی می‌توان از ژیکا بام استفاده کرد.

مقدار مصرف ژیکابام در مخازن آب، استخر و آبنما بدلیل فشار بالای آب در هر مترمربع ۲ کیلوگرم است.

عایق های رطوبتی نوین، نانو هورسان

نانو هورسان قابل استفاده به صورت خالص و یا ترکیب در ملات است. این محلول بر خلاف دیگر محصولات آب بندی کاملا با اجزای سطح زیرین پیوستگی ایجاد می‌نماید و بخشی از سطح اولیه خواهد شد. از  ویژگی های مهم  عایق نانو هورسان، بالا بردن توان مقاومت سطح در برابر سایش، ضربه و فشار، مقاومت در برابر تخریب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید، تغییرات دمایی و بارش مداوم باران و به خاطر قدرت نفوذ ذرات نانو قادر است در برابر فرسایش باد مقاومت کرده و خاصیت آب گریزی را برای بیش از ۲۰ سال حفظ نماید.

عایق های رطوبتی نوین، لیمیکس

این نوع عایق کاری در فونداسیون و پی ساختمان، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، لوله های آب و فاضلاب، استخرها دیوار های باران گیر، درز گیری و آب بندی شکافها و ترکها، عایق کاری پشت بام ها و اب بندی کاشی و سرامیک کف و دیوار سرویس های بهداشتی، استخر، آشپزخانه و نمای ساختمان، کف کولرهای آبی پوشش نمای اصلی و جانبی ساختمان پوشش دیوار های پیش ساخته، ضد زنگ جهت سازه های فلزی استفاده می‌شود.

این نوع عایق کاری دارای مزایایی شامل: قیمت مناسب و وزن سبک، سهولت و سرعت بالای اجرا و زمان خشک شدن سریع، دوام بسیار زیاد، سازگاری با محیط زیست، غیر سمی و غیر آتش زا، پوسته نشدن و ترک نخوردن بدلیل کشسانی بالا است.

عایق های رطوبتی نوین، ایزوپلاست

ایزوپلاست به عنوان نسل جدیدی از عایق های رطوبتی، مقاوم و یکپارچه بر پایه آبی بوده که با خواص برتر جایگزین مناسب برای عایق های سنتی نظیر ایزوگام و قیروگونی جهت ایزولاسیون پشت بام، سطح بتنی، آردوز، ایرانیت، سطوح گچی، سیمانی، سطوح پلا ستوفوم، یونولیتی، و کلیه فضا هایی که نیاز به آب بندی دارد می‌توان به کار برد. این ماده ترکیبی از نانو ساختار های ضد آب، مقاوم به سایش، ضد اشعه ماورای بنفش، ضد حریق و با مقاومت دمایی بالا میباشد. علاوه بر این انعطاف پذیری بالای این ماده پس از خشک شدن قابلیت اجرای آسانی را فراهم ساخته است. لازم به ذکر است که می‌توان این محصول را در رنگ های متنوع ارایه نمود.

عایق های رطوبتی نوین، عایقهای رولی

فناوری‌های نوین در زمینه عایقهای رولی نوعی پلیمر به نام اتیلن مونومر داین پلیمر می‌باشد این ماده شاید تنها الاستومری است که بدلیل طیف گسترده ای از ویژگی های عملکردی، امروز برای پوشش بام استفاده می‌شود. این ماده در برابر عناصر ناشی از قرار گرفتن در معرض فضای باز از قبیل نور خورشید، قرار گرفتن در معرض رطوبت و دمای بسیار بالا مقاوم است. این پوشش، نصب آسان و سریعی دارد و به عنوان یک عایق و پوشش عالی مناسب برای بام ساختمان ها پیشنهاد می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای آب بندی سایر نقاط ساختمان استفاده کرد و طول عمر و دوام بالاتری نسبت به تکنیک های سنتی مانند قیروگونی یا ایزوگام دارد و به دلیل آنکه به صورت چند لایه تولید می‌شود فاقد درز بوده و آب بندی مطمئن تری را فراهم می‌سازد.

مایع ویسکوز

با توجه به پیشرفت علوم در صنایع شیمیایی از یک سو و گسترش و در دسترس بودن مواد اولیه از سوی دیگر، عایق های رطوبتی و مایع در سالیان اخیر گسترش قابل توجهی پیدا کرده اند. مزیت عمده این مواد قیمت مناسب، حمل و نقل و نصب آسان، کیفیت و دوام بالای عایق بندی، زیبایی و وزن کم است. البته این در شرایطی است که از هر کدام از محصولات فوق در کاربرد مناسب مربوط به آن استفاده شود. از عایق های مایع موجود می‌توان به محصولاتی همچون ایزوفلکس، عایق پلی اوریا پاششی، امولسیون پلاستیکول که با بتن ترکیب می‌شود، آب بند های چند رنگ که دارای رنگ های متنوع برای حفظ نمای سازه هاست، رنگهای نانو عایق و آب بندهای جدید اشاره نمود که گاهی از توریهای خاص جهت افزایش استحکام سطح عایق کاری کمک می‌گیرند.

عایق های رطوبتی نوین، عایق سفید بام

مایع غلیظ امولسیونی بر پایه رزین های اکریلیک می‌باشد. این محصول عمدتا جهت عایق کاری رطوبتی برای پشت بام های سیمانی، آسفالت، ورق های گالوانیزه، نمای ساختمان و دیوار های رو به باران، دیوارها، کف سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، پی ساختمان، اطراف ناودان ها، کانال های آب، استخر ها و باغچه ها، کانکس ها، سقف سوله ها، پاسیو ها، مرغداری ها، دامداری ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عایق های رطوبتی نوین، عایق سفید بام

مهم ترین علل و مزایای استفاده از عایق سفید

  • چسبندگی بسیار عالی نسبت به ایزوگام و قیر و گونی به انواع سطوح قائم، افقی و شیب دار
  • حفظ خاصیت کشسانی در دمای پایین (۳۰-) یا دمای بالا (۱۲۰+)
  • جلوگیری از ورود نور و گرمای آن به داخل سازه و جلوگیری از هدر رفت گرمای داخل ساختمان
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • مقاوم در برابر ایجاد درز و ترک در شرایط جوی مختلف
  • دوام بالای محصول
  • عدم جذب گرد و غبار و حفظ سطحی تمیز
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی و صنعتی و ذرات آلاینده موجود در هوا
  • قابلیت راه رفتن در سرما و گرمای شدید
  • تعمیر آسان در صورت آسیب دیدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − = 7